De Geelse centrumhandelaars houden van 23 tot 27 juni hun jaarlijkse braderij. Dit evenement lokt elk jaar heel wat extra bezoekers naar de centrumstraten. Naast de aanwezige handelszaken zijn er elk jaar ook heel wat handelaars van buiten het centrum die een plaatsje reserveren op de braderij.
Om jong en creatief ondernemerschap in het centrum te stimuleren, voorziet de handelaarsvereniging dit jaar extra standplaatsen. Hier kunnen nieuwe of bestaande handelszaken gebruik van maken om tijdens de braderijdagen een nieuw publiek te lokken. "We denken hierbij aan nicheproducten of ambachtelijke artikels, maar ook andere creatieve initiatieven zijn welkom", vertelt Jochen Vandeven, centrummanager van Geel Centrum. Voor starters kan dit een uitgelezen kans zijn. "Tijdens de braderij kan een concept intensief getest worden en dat is een zeer interessante manier voor een ondernemer om het aanbod te toetsen en bij te sturen."
Twee jaar geleden maakte de Geelse braderij plaats voor 3 creatieve start-ups, namelijk: Jack'Y Statement met gerecycleerde jeansjackets, The Big C met betekenisvolle koffie en Virtual Secret met ijzersterke Virtual Reality Escape Rooms.
De handelaarsvereniging wil hiermee de ondernemerszin aanwakkeren, maar ook het aanbod tijdens de braderij uitbreiden. De kostprijs van een standplaats mag alvast geen drempel vormen. "Voor 60 euro per dag heb je al een plaatsje, met een minimum van drie dagen", legt Jochen Vandeven uit. "Bovendien wil onze handelaarsvereniging de meest innovatieve en creatieve deelnemer belonen. Het meest opmerkelijke concept wint de mooie geldsom van 750 euro." Zo heeft Jack'Y Statement de hoofdprijs twee jaar geleden in de wacht mogen slepen.
Ook bestaande handelszaken buiten de centrumstraten kunnen een aanvraag doen voor een plaatsje op de braderij. Wie interesse heeft in een standplaats of meer informatie wenst, kan hiervoor terecht bij de centrummanager van de stad Geel: jochen.vandeven@geel.be.